באיזה שלב מומלץ לבצע הפסקת הריון?

הפסקת הריון בישראל היא פעולה אותה ניתן לבצע בבתי חולים ציבוריים ו/או בבתי חולים פרטיים אשר קיבלו היתר לצורך כך על ידי משרד הבריאות. בשני המקרים, הפסקת ההיריון תתאפשר אך ורק לאחר קבלת אישור מטעמה של הועדה להפסקת הריון הפועלת בכל בית חולים, ציבורי ופרטי כאחד. 

הועדות להפסקת הריון הן הגוף היחידי על פי חוק המוסמך לדון בבקשות להפסקת הריון, כאשר אישור מצד הועדה יינתן אך ורק במקרים העומדים באחד מהתנאים שקבע החוק וביניהם: גיל האישה הינו מתחת ל-18 ו/או מעל 40 (במרכזים פרטיים גיל המטופלת חייב להיות מעל גיל 19 על פי חוק), ההיריון נובע מיחסים אסורים על פי החוק הפלילי, ההיריון הוא תוצאה של יחסים מחוץ לנישואין, העובר עלול להיות בעל מום גופני ו/או נפשי, המשך ההיריון עלול לסכן את האישה ואף לגרום לה לנזק גופני ו/או נפשי. חשוב לציין שבסמכות הוועדה לדון אך ורק במקרים בהם גיל ההיריון הינו מתחת לשבוע ה-24, כאשר במקרים בהם קיים הכרח בקיומו של דיון לגבי היריון לאחר השבוע ה-24, נדרש אישור של וועדה מיוחדת המונה 5 חברי ועדה. 

באיזה שלב מומלץ לבצע הפסקת הריון

אם כך, מתי מומלץ לבצע הפסקת הריון יזומה? 

הפסקת הריון יזומה מומלץ שתעשה בשלבים הראשונים של ההיריון, כאשר עד השבוע ה-9 להיריון ניתן לבצע את הפסקת ההיריון באמצעות תרופות בלבד. הפסקת הריון תרופתית אינה מצריכה הרדמה וברוב המקרים היא אינה מצריכה כל פעולה כירורגית לריקון הרחם. בשלבי הריון מתקדמים יותר הפסקת ההיריון היזומה מיושמת באמצעות פעולה כירורגית המכונה "גרידה". פעולה זה נועדה לצרכי הוצאת תוכן ההיריון והיא כרוכה באשפוז יום בבית החולים בו מתבצע התהליך.  ברוב המקרים, המטופלת נדרשת להשגחה רפואית של מספר שעות לאחר פעולת הגרידה ובהתאם למצבה היא משוחררת לביתה להמשך מנוחה על פי המלצות הרופא המטפל. 

בדומה לכל הליך כירורגי אחר, גם הפסקת הריון בגרידה עלולה להיות מלווה בסיבוכים כאלו ואחרים, ולכן, חלון הזמן האידיאלי להפסקת היריון יזומה הוא עד השבוע ה-9 להיריון. יחד עם זאת, חשוב לציין שסיבוכים לאחר פעולת גרידה הם נדירים וברוב המקרים המטופלת נדרשת ליטול אנטיביוטיקה לאחר פעולת הגרידה לצורך מניעת התפתחות זיהומים. 

כפי שציינו לעיל, החוק בישראל מאפשרת את ביצוען של הפסקות ההיריון היזומות לפי החלוקה הבאה: במרכזים פרטיים מוסמכים עד לשבוע ה-12 (כולל) להריון, ובבתי חולים ציבוריים עד לשבוע ה-24 (כולל) להריון וזאת בכפוף לאישורה של הועדה להפסקת ההיריון. כפועל יוצא מכך, את תהליך הפסקת ההיריון היזום, מומלץ לבצע כבר בשבועות הראשונים.

לסיכום,

השלב האידיאלי להפסקת הריון הוא עד השבוע ה-9 להיריון, כאשר בפרק זמן זה ניתן לבצע פעולה של הפסקת הריון תרופתית הנחשבת לדרך הבטוחה והמומלצת ביותר להפסקת הריון, אך חשוב לציין שגם במקרים אלו המטופלת נדרשת למעקב רפואי במשך מספר ימים לאחר נטילת התרופות.

אולי גם יעניין אותך

גרידה מול הפלה בכדורים

ההחלטה לעבור הפלה יזומה לסיום מוקדם של הריון היא החלטה שאלפי נשים עושות מדי יום בישראל. כדי לבצע את ההליך באופן בטוח, את יכולה לבחור בין שתי שיטות לביצוע הפסקת הריון מוקדמת – הפלה באמצעות כדורים והפלה באמצעות גרידה, והמידע מטה יעזור לך להחליט איזו מהשיטות מתאימה לך יותר, מבחינה גופנית וגם נפשית.

למאמר המלא

מהם הסיכונים בהפלה?

הפסקת הריון יזומה, בין שהיא נובעת מהחלטה רצונית או מסיבות רפואיות, מאפשרת לנשים ברחבי הארץ לעבור הליך שמבוקר על ידי רופא. אולם, כאשר עוברים הפלה, ישנם סיכונים שחשוב להכיר כדי להיות מוכנים לתוצאות ההליך וההשלכות הגופניות שלו

למאמר המלא
דילוג לתוכן