מהם הסיכונים בהפלה?

הפסקת הריון יזומה, בין שהיא נובעת מהחלטה רצונית או מסיבות רפואיות, מאפשרת לנשים ברחבי הארץ לעבור הליך שמבוקר על ידי רופא. אולם, כאשר עוברים הפלה, ישנם סיכונים שחשוב להכיר כדי להיות מוכנים לתוצאות ההליך וההשלכות הגופניות שלו.

אילו שיטות להפסקת הריון יזומה קיימות בישראל?

בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, יש שתי דרכים עיקריות לבצע הפלה והן:

הפלה באמצעות תרופות – הפלה שמתבצעת באמצעות נטילת שני כדורים בהפרש של 48-72 שעות זה מזה. הכדורים (מפיגין וציטוטק) מביאים להפסקת ייצור של הורמון הריוני וכן כיווץ הרחם שמביא לפליטה של תוכן הרחם.

גרידה – הליך רפואי פולשני המתבצע בהרדמה חלקית או מלאה. בגרידה מבצעים הרחבה הדרגתית של צוואר הרחם ומבצעים ריקון של תוכן הרחם באמצעות גרידה או שאיבה.

לכל אחד מההליכים הללו יש סיכונים מסוימים שחשוב להכיר לפני ביצועם.

הסיכונים בהפלה – מה חשוב שתדעי?

באופן כללי, הפלה באמצעות כדורים נחשבת לפחות מסוכנת מאשר הפסקת הריון יזומה באמצעות גרידה מפני שמדובר בהליך שאינו פולשני. נטילה של מפיגין וציטוטק מתבצעים תוך בקרה של הרופא המטפל ובהליך הזה ישנם מספר סיכונים "קטנים".

הסיכונים של הפלה באמצעות כדורים כוללים דימום מוגבר, כאבים חזקים באזור הרחם, והישארות חלקית של תוכן הריון ברחם. כדי למנוע סיבוכים של הפלה באמצעות כדורים, חשוב לעבור בדיקת אולטרסאונד כשבועיים לאחר הפסקת ההיריון כדי לוודא שכל תוכן ההיריון יצא.

במקרים של דימומים, חום, או כאבים שאינם עוברים, יש לפנות אל הרופא המטפל ולבחון מה גרם לאותם תסמינים.

ומה בנוגע לסיכונים של גרידה? 

גרידה, כאמור, מהווה הליך רפואי פולשני שמאפשר להוציא את תוכן ההיריון מהרחם באופן ישיר. להפסקת הריון באמצעות גרידה ישנם מספר סיבוכים הכוללים:

זיהום – במקרים מסוימים נוצרת דלקת ברחם כתוצאה מהפלה באמצעות מכשור. כתוצאה מהדלקת עלולים להתפתח כאבים עזים וחום. במקרה של זיהום הטיפול הוא אנטיביוטיקה שמאפשרת לשכך את הדלקת ותופעות הלוואי שלה.

אי ריקון תוכן ההיריון במלואו – במהלך גרידה חשוב לוודא שכל תוכן ההיריון יוצא החוצה בשלמותו. אם זה אכן קורה, עלולים להתרחש דימומים, וכדי למנוע בעיות נוספות, הרופא המטפל יבצע גרידה נוספת כדי להוציא את שאריות תוכן ההיריון.

ניקוב דופן הרחם – השימוש במכשור עלול לגרום לניקוב של דופן הרחם, ובמקרים חומרים גם לניקוב של איברים בקרבת הרחם, כמו שלפוחית השתן. ניתוח מתקן הוא הפתרון לבעיות הללו שעלולות להיווצר במהלך גרידה.

בעיות פוריות או קושי להיכנס להריון בעתיד – גרידה גורמת לעתים לבעיות פוריות וקשיים להיכנס להריון לאחר ההליך. מדובר בתופעת לוואי נדירה יחסית, אך כזו שחשוב להכיר לפני ביצוע ההליך.

הפסקת הריון יזומה, פולשנית או לא פולשנית, עלולה לגרום לתופעות לוואי גופניות שעלייך להכיר לפני ההליך. למרות שישנם סיכונים מסוימים בהפלה באמצעות כדורים ובהפלה באמצעות גרידה, הסיכוי שמשהו ישתבש הוא אפסי. כל עוד את מטופלת על ידי רופא נשים מקצועי, את יכולה להיות רגועה שתעברי את ההליך בשלום ושהסיכוי שתחווי תופעות לוואי לא רצויות הוא מזערי.  

אולי גם יעניין אותך

גרידה מול הפלה בכדורים

ההחלטה לעבור הפלה יזומה לסיום מוקדם של הריון היא החלטה שאלפי נשים עושות מדי יום בישראל. כדי לבצע את ההליך באופן בטוח, את יכולה לבחור בין שתי שיטות לביצוע הפסקת הריון מוקדמת – הפלה באמצעות כדורים והפלה באמצעות גרידה, והמידע מטה יעזור לך להחליט איזו מהשיטות מתאימה לך יותר, מבחינה גופנית וגם נפשית.

למאמר המלא

הפסקת הריון מוקדמת בכדורים

ההחלטה על ביצוע הפלה בשל סיבות רפואיות או כתוצאה משיקולים אישיים היא מעולם לא פשוטה. אולם, ההתפתחות של רפואת נשים וההבנה של מנגנוני ההיריון לעומק אפשרה להפוך את התהליך לפשוט הרבה יותר לעומת העבר. כיום ניתן לבצע הפסקת הריון יזומה לא פולשנית עם כדורים מיוחדים שממזערים את הסיכונים שבהפלה, ואלו הפרטים החשובים שעלייך לדעת לפני נטילת הכדורים.

למאמר המלא
דילוג לתוכן