האם אפשר לבצע הפלה פרטית ללא ועדה?

הפסקת הריון בישראל, בין אם היא מיושמת בבית חולים ציבורי ו/או פרטי, מצריכה אישור של הועדה להפסקת הריון, כאשר ביצוע הפסקת הריון ללא אישור הוועדה עלול להוות עבירה פלילית. כפועל יוצא מכך, גם הפלות פרטיות מחייבות את קיומה של ועדה ציבורית ו/או ועדה פרטית הדנה בפרטי הבקשה להפסקת היריון. 

האם אפשר לבצע הפלה פרטית ללא וועדה

מקרים בהם לוועדה יש את הסמכות לאשר הפסקת היריון

הפסקת היריון על ידי ועדה ציבורית ו/או ועדה פרטית, תתאפשר אך ורק בהתקיים אחד מהתנאים הבאים:

  • גיל המבקשת להפסקת היריון הינו מתחת לגיל 18 ו/או מעל 40
  • המבקשת היא אישה לא נשואה ו/או ההיריון אינו מנישואין 
  • ההיריון נובע כתוצאה מיחסים אסורים על פי החוק הפלילי ו/או מיחסי עריות 
  • קיים סיכון ממשי לכך שהוולד עלול להיות בעל מום גופני ו/או מום נפשי 
  • קיים סיכון ממשי לכך שההיריון יסכן את חיי האישה ו/או יגרום לה נזק גופני או נפשי 


חשוב לדעת:
הוועדות להפסקת היריון רשאיות לדון אך ורק בבקשות להפסקת היריון במקרים בהם גיל ההיריון אינו עולה על 24 שבועות מלאים וזאת על סמך ממצאי אולטרסאונד המאשרים למעשה את גיל ההיריון. בחלוקה נכונה יותר וועדות במרכזים הפרטים מטפלות בבקשות עד שבוע 12 להריון ובבתי חולים ציבורים עד שבוע 24 להריון.

הפלה פרטית – מה חשוב לדעת? 

הפסקת היריון בישראל מתאפשרת אך ורק בבתי חולים ציבוריים ו/או בבתי חולים פרטיים אשר קיבלו אישור מיוחד לצורך כך על ידי משרד הבריאות. כל מרפאה פרטית בה ניתן לבצע תהליך של הפסקת היריון על פי חוק, מוסמכת להקמתה של ועדה פרטית הדנה בבקשה להפסקת היריון, כאשר הסמכות העומדת לרשותה בנוגע לאישור הועדה זהה לסמכותה של הועדה הציבורית והאישור ניתן בהתקיים אחד מהתנאים המופיעים לעיל. 

בשני המקרים, פעולה של הפסקת היריון מתאפשרת עד השבוע ה-12 להיריון. על פי החוק, כל אדם אשר הפסיק ביודעין הריון של אישה ללא אישור הועדה, דינו מאסר עד 5 שנים או קנס כספי. 

את הליך הפסקת ההיריון במסגרת הפלה פרטית ניתן לבצע באמצעות טיפול תרופתי ו/או באמצעות תהליך שאיבה וגרידה, וזאת בהתאם לגיל ההיריון, כאשר עד השבוע התשיעי להיריון ניתן לבצע את הפלה פרטית תרופתית. חשוב לציין שגם במקרים של הפלה פרטית תרופתית, המטופלת חייבת להיות תחת השגחה רפואית והיא מחויבת במעקב רפואי על ידי הרופא המטפל. במקרים מסוימים, חלק מהנשים העוברות תהליך הפלה פרטית תרופתית, יידרשו גם לתהליך גרידה ו/או היסטרוסקופיה ניתוחית לצורך השלמת תהליך ריקון הרחם. 

לסיכום, 

כל תהליך של הפסקת היריון בישראל, מצריך את אישור של הועדה הציבורית ו/או הועדה הפרטית המוסמכת לדון בבקשה ולאשר אותה בהתקיים אחד מהתנאים המופיעים למעלה, כאשר כל פעולה של הפסקת היריון ללא אישור הוועדה מהווה עבירה על החוק.

אולי גם יעניין אותך

גרידה מול הפלה בכדורים

ההחלטה לעבור הפלה יזומה לסיום מוקדם של הריון היא החלטה שאלפי נשים עושות מדי יום בישראל. כדי לבצע את ההליך באופן בטוח, את יכולה לבחור בין שתי שיטות לביצוע הפסקת הריון מוקדמת – הפלה באמצעות כדורים והפלה באמצעות גרידה, והמידע מטה יעזור לך להחליט איזו מהשיטות מתאימה לך יותר, מבחינה גופנית וגם נפשית.

למאמר המלא

מהם הסיכונים בהפלה?

הפסקת הריון יזומה, בין שהיא נובעת מהחלטה רצונית או מסיבות רפואיות, מאפשרת לנשים ברחבי הארץ לעבור הליך שמבוקר על ידי רופא. אולם, כאשר עוברים הפלה, ישנם סיכונים שחשוב להכיר כדי להיות מוכנים לתוצאות ההליך וההשלכות הגופניות שלו

למאמר המלא
דילוג לתוכן