כאבים במגע מיני

כאבים במגע מיני: וירוס הפפילומה

קרוב לוודאי ששמעתם על וירוס הפפילומה לא מעט בשנים האחרונות, וזה לא פלא עקב העלייה המתמדת בהידבקות בנגיף הזה. למרות זאת, אנשים רבים כלל אינם מודעים לכך שהם נושאים את הנגיף שעלול להיות מסוכן – בייחוד בקרב נשים; אותו וירוס פפילומה מדובר יכול לדגור בגוף במשך תקופה ארוכה לפני שהוא מתבטא במספר תסמינים גופניים, שאחד מהם הוא כאבים בעת מגע מיני. אם את חווה כאבים במגע מיני מהסוג הזה ולא בטוחה למה, ייתכן שהתשובה נעוצה בווירוס הפפילומה, ולכן זה חיוני שיהיה בידייך את המידע הבא:

וירוס הפפילומה האנושי: דרכי הידבקות וסיכונים

וירוס הפפילומה האנושי, או HPV  (Human Papillomavirus)הוא לא וירוס יחיד, אלא משפחה של וירוסים שיש בה למעלה מ-200 נגיפים שונים. הווירוס מדביק את הריריות והעור בגוף האנושי, וישנם 40 זנים של הווירוס שעוברים בין בני אדם, בעיקר דרך מגע מיני.

ישנם מקרים שבהם וירוס הפפילומה אינו מלווה בתסמינים, אלא נמצא באופן רדום בגוף האנושי. למעשה, מעל 90% ממקרי הפפילומה אינם כוללים תסמינים גופניים גלויים, כך שאנשים שנושאים את הנגיף כלל אינם יודעים שהם נדבקו בו.

בחלק מהמקרים הגוף מרפא את עצמו מהנגיף, ותוך חצי שנה עד שנתיים לא נותר נגיף בגופם של אלו שנדבקו בו.

למרבה הצער, בשאר המקרים עלולות להתפתח תופעות שמשפיעות על איכות החיים וגם על הבריאות של אלו שמפתחים אותן. בין התסמינים האלו ניתן למנות פפילומות (גידולים עוריים קטנים) בפי הטבעת ובאיברי המין, וקונדילומות (גידולים עוריים הגדלים במקבצים/יחידים) שגם הם מופיעים בפי הטבעת ובאיברי המין – בקרב נשים וגברים כאחד.

במרבית המקרים מדובר בבעיה אסתטית שניתן לטפל מה עם משחות שנרשמו על ידי רופא, באמצעות הסרה כירורגית, או טיפול עם תרופות ביולוגיות, או פשוט לחכות עד שהגוף יעשה את שלו והגידולים העוריים ייעלמו. אולם, בחלק מהמקרים פפילומה עלולה להתפתח לסרטן צוואר הרחם וסוגי סרטן אחרים שעלולים להיות קטלניים אם לא מאתרים אותם בזמן.

כאבים במגע מיני עקב הדבקה בפפילומה: סימן האזהרה של הגוף

כאמור, וירוס הפפילומה אינו כולל תסמינים במרבית המקרים, אך ישנם מקרים בהם מתפתח סרטן או מתפתחים גידולים עוריים שונים. כאבים בעת החדירה או בעת מגע מיני עלולים להעיד על הדבקה בווירוס הפפילומה מהסיבות הבאות:

  • שינויים בתאי צוואר הרחם – נגיף הפפילומה גורם לשינויים בצוואר הרחם שעלולים להיות ממאירים. בעת קיום יחסי מין, התאים שהשתנו גורמים לגירוי כואב, ולכן חלק מהנשים יחוו כאבים ואף דימום בעת משגל. כדי להבין את החומרה של הדבקה בפפילומה, הנה נתון חיוני: למעלה מ-99% מהמקרים של פי הטבעת וסרטן צוואר הרחם נגרמים כתוצאה מהנגיף, ולכן אסור להתעלם מכאבים בעת יחסי מין.
  • דלקת צוואר הרחם – מלבד שינויים בצוואר הרחם, וירוס הפפילומה עלול לגרום גם לדלקת בצוואר הרחם שמובילה לכאבים בעת מגע מיני.
  • יבלות באיברי המין – קונדילומות או פפילומות עלולות להופיע אצל נשים וגברים כאחד – מה שמשפיע על התחושה בעת קיום יחסי מין. הגידולים העוריים האלו גורמים פעמים רבות לאי-נוחות וגם כאבים בעת קיום יחסי מין, והם מהווים תוצאה ישירה של הדבקה בפפילומה.

כיצד ניתן למנוע הדבקה בפפילומה?

נשים וגברים כאחד פגיעים להדבקה בפפילומה, ולמרות שנהוג לחשוב שהנגיף גורם לסרטן בעיקר אצל נשים, גם גברים עלולים לפתח סוגים שונים של סרטן בגלל הנגיף, כולל סרטן הפין, סרטן פי הטבעת, ואפילו גידולים באזור הצוואר והראש.

הדרך הטובה ביותר להקטין את הסיכון להידבק בפפילומה היא באמצעות שימוש באמצעי מניעה וגם התחסנות בשנות הנעורים או אחריהן. עם זאת, חשוב להדגיש ולומר שאמצעי מניעה הם לא תמיד יעילים נגד פפילומה מפני שהנגיף עלול לעבור גם במין אוראלי, ואפילו במגע וחיכוך שאינם כוללים חדירה, ולכן יש לחיסון חשיבות עליונה.

בכל מקרה, חשוב להיות במעקב אצל רופא נשים ולבצע בדיקות PAP ובדיקות אחרות במועדים הנחוצים. במקרים רבים ניתן לאבחן גידולים טרום-סרטניים בזמן ולטפל בהם לפני שהם יתפתחו לגידולים אלימים, וכן למנוע התפתחות סוגי סרטן אחרים הנגרמים כתוצאה מהדבקה בפפילומה.

במקרים רבים לנגיף הפפילומה אין ביטוי פיזי, אך כאשר ישנם תסמינים – חשוב לאבחן את המצב ולטפל בו. אחד מסימני האזהרה להדבקה בנגיף הוא כאבים בעת קיום יחסי מין שנובעים ממספר סיבות עם גורם משותף אחד: הפפילומה. לכן, אם את חווה כאבים בזמן משגל או מבחינה בגידולים עוריים באזור האינטימי שלך ושל בן זוגך, פני לרופא כדי להיבדק. הפעולה הפשוטה הזו יכולה להציל חיים.

אולי גם יעניין אותך

גרידה מול הפלה בכדורים

ההחלטה לעבור הפלה יזומה לסיום מוקדם של הריון היא החלטה שאלפי נשים עושות מדי יום בישראל. כדי לבצע את ההליך באופן בטוח, את יכולה לבחור בין שתי שיטות לביצוע הפסקת הריון מוקדמת – הפלה באמצעות כדורים והפלה באמצעות גרידה, והמידע מטה יעזור לך להחליט איזו מהשיטות מתאימה לך יותר, מבחינה גופנית וגם נפשית.

למאמר המלא

מהם הסיכונים בהפלה?

הפסקת הריון יזומה, בין שהיא נובעת מהחלטה רצונית או מסיבות רפואיות, מאפשרת לנשים ברחבי הארץ לעבור הליך שמבוקר על ידי רופא. אולם, כאשר עוברים הפלה, ישנם סיכונים שחשוב להכיר כדי להיות מוכנים לתוצאות ההליך וההשלכות הגופניות שלו

למאמר המלא
דילוג לתוכן