הפסקת הריון בישראל

הפלות: כל מה שאת צריכה לדעת על הפסקת הריון בישראל

ביצוע הפלה הוא הליך רפואי שגרתי שמתבצע מדי יום בישראל, כאשר רופאים מוסמכים מבצעים הפלות יזומות והפלות טבעיות. כדי להתמודד עם ההפלה וכל מה שמשתמע ממנה, חשוב להכיר את התהליך על השלבים השונים שלו, ולגלות כיצד לעבור הפסקת הריון באופן שישמור על בריאותך. אם את שוקלת לבצע הפלה, מכל סיבה שהיא, המידע החיוני הבא יסייע לך בתהליך והוא יענה לך על התשובות לשאלות הנפוצות ביותר על ביצוע הפלה בישראל.

הפלה טבעית

הפלה טבעית, הקרויה גם הפלה ספונטנית, היא הפסקה טבעית של ההיריון בחודשים הראשונים, וליתר דיוק – ב-20 השבועות הראשונים להיריון (במקרים מסוימים תתרחש הפלה טבעית גם בחודשים מתקדמים). למרות שמדובר באירוע לא פשוט, הפלה טבעית היא נפוצה במיוחד, ובמרבית המקרים ההריונות שאחריה יהיו מלאים ובריאים.

הסימן הבולט ביותר להפלה טבעית הוא דימום ספונטני שנגרם כתוצאה מאובדן החיות של העובר בשליש הראשון להיריון, אך אין זה אומר שכל דימום בתקופה הזו משמעו הפלה. נשים החוות דימום חריג שמלווה בכאבים ב-20 השבועות הראשונים להיריון צריכות לפנות לרופא כדי לבדוק את פשר הדימום ולבחון האם אכן התרחשה הפלה טבעית.

הפלה יזומה

הפלה יזומה, או הפלה מלאכותית, היא הפלה המתרחשת באופן לא טבעי – כלומר באמצעות התערבות רפואית. הפלה יזומה ניתנת לביצוע עד השבוע ה-12 להריון, כאשר במקרים חריגים הפסקת הריון של עובר חי תתאפשר עד השבוע ה-24 (במקרים של מומים חריפים, חשש לחיי האם, ומקרים אחרים). ככל שהפלה יזומה מתבצעת בשבוע מוקדם, הסיכוי לסיבוכים הוא נמוך יותר, ולכן כ-90% מההפלות מתבצעות עד השבוע ה-13 להיריון.

מתי ניתן לעבור הפלה יזומה?

על פי החוק בישראל, כדי לעבור הפלה יזומה צריך לעבור תחילה בוועדה להפסקת הריון שתכריע האם ניתן לבצע הפלה מלאכותית. התנאים לאישור הפלה יזומה בישראל הם:

  • הריון שנובע מיחסים אסורים על פי חוק (גילוי עריות או אונס)
  • הריון שנוצר מחוץ לנישואים
  • האישה מתחת לגיל 18 או מעל גיל 40
  • הריון שמסכן את חיי האם
  • הריון שעלול לגרום לאם לנזק נפשי או גופני
  • העובר עתיד להיות עם מומים נפשיים או רפואיים

לאחר קבלת האישור על הפסקת ההיריון מהוועדה הרפואית, יש לבצע הפלה באחד המוסדות הרפואיים שהוכרו למטרה הזו על ידי משרד הבריאות. הפלות ניתנו לביצוע במרפאות או באופן פרטי, אצל רופא נשים, שקיבל אישור לכך מטעם משרד הבריאות.

הפלה טבעית: מהלך הטיפול

כאשר מתרחשת הפלה טבעית, חשוב לבדוק אם תוכן ההיריון יצא בשלמותו, שכן הישארות של תוכן הריון ברחם עלולה לגרום לזיהומים ובעיות רפואיות. כאשר מתרחשת הפלה טבעית, יש לפנות אל רופא נשים מקצועי שיבצע בדיקת אולטרסאונד ובדיקות נוספות, במידת הצורך, כדי לבחון האם נשאר תוכן הריון ברחם.

אם אכן נשאר תוכן הריון ברחם, יש לבצע גרידה כדי להוציא אותו בשלמותו. גרידה תתבצע בשבוע 5 עד שבוע 12, והתהליך מתבצע באמצעות הרחבה מלאכותית של צוואר הרחם ושאיבה של תוכן ההיריון. לאחר הגרידה, הרופא יבצע בדיקות נוספות כדי לוודא ריקון מלא של הרחם וכדי לבדוק שלא היו נזקים במהלך התהליך.

אחוזי ההצלחה של הפלה בגרידה עומדים על 99%, ונשים רבות שעוברות הפלה טבעית בוחרות בתהליך הזה כדי לרוקן את הרחם מתוכנו, ולמנוע בעיות עתידיות.

הפלה מלאכותית: מהלך הטיפול

הפלה מלאכותית היא הפלה יזומה שמתבצעת באמצעות כדורים שתפקידם הוא להפסיק את ההיריון ולאפשר לתוכן שק ההיריון לצאת החוצה. הפלה באמצעות כדורים ניתנת לביצוע עד שבוע 9, ואם עברו למעלה מ-63 יום מהווסת האחרונה – לא ניתן לבצע הפלה בכדורים. במהלך הפלה יזומה, יש ליטול את הכדורים הבאים שניתנים במרשם רופא:

כדור מפיגין (Mifepristone) – תפקידו של כדור המפיגין הוא לעצור את התפתחות ההיריון. כיצד. מפיגין חוסם את הורמון הפרוגסטרון, אשר נוצר במהלך ההיריון ומאפשר לו להמשיך. נטילה של שלושה כדורי מפיגין גורמת לניתוק של שק ההיריון מרירית הרחם, וכך בעצם ההיריון מופסק.

כדור ציטוטק (Misoprostol/ מיזופרוסטול) – את כדור הציטוטק נוטלים לעתים גם בגרידה כדי לייעל את התהליך, ותפקידו הוא לגרום ליציאה של תוכן ההיריון. ציטוטק יש ליטול 48-72 שעות לאחר המפיגין, כאשר חשוב לא לחרוג מהזמן המומלץ. הציטוטק גורם ליציאה של תוכן ההיריון כשעתיים לאחר נטילתו, ולאחר הנטילה שלו – חשוב לבדוק אם סיום ההיריון הוא מוחלט, כלומר – שלא נותר תוכן היריון ברחם.

טיפול לאחר הפלה

נשים מגיבות להפלה באופן שונה, כאשר אצל חלקן יהיה דימום עדין וכאבים עדינים, ואצל אחרות המצב יהיה הפוך. כדי לשמור על גופך ובריאותך במהלך ההפלה וגם אחריה, חשוב שתתייעצי ותקבלי טיפול אצל רופא נשים מוסמך או במרפאה בעלת ניסיון בתחום.

בשני המקרים יש לבצע בדיקת אולטרסאונד כשבועיים לאחר ההפלה כדי לוודא שתוכן ההיריון יצא במלואו. כדי למנוע כאבים, מומלץ ליטול משככים במינון הנכון, וגם להיות מלווים באדם שיוכל להסיע אותך לביתך ולהיות לצידך לאחר ההפלה.

הפלות: תופעות לוואי וסיבוכים אפשריים

בעבר, הפלה היוותה סיכון עבור חייהן של נשים, אך כיום אין זה כך; ביצוע הפלה בליווי מלא של רופא תמנע סיבוכים ותאפשר לך להיכנס להריון עתידי ללא בעיות. למרות זאת, חשוב לקחת בחשבון שישנו סיכוי קטן לתופעות לוואי לאחר הפלה, והן:

  • תופעות לוואי וסיכונים של גרידה:
  • כאבים חזקים
  • דימום/הכתמות
  • חום
  • קרישי דם
  • הפרשות בעלות ריח רע

אם את חווה את אחת מתופעות הלוואי הללו, חשוב לפנות אל הרופא המטפל שלך כדי שיבדוק את הנושא ויבחן את מצב הרחם.

תופעות לוואי של הפלה יזומה בכדורים:

כמו בהפלה באמצעות גרידה, הפלה באמצעות כדורים נחשבת לבטוחה, והסיכוי לסיבוכים הוא נמוך במיוחד. תופעות לוואי חריגות שמצריכות תשומת לב וטיפול הן:

  • דימום שאורך למעלה משבוע
  • כאבי בטן חזקים שאינם עוברים
  • הפרשות בעלות ריח רע

התופעות של שני סוגי ההפלות עלולים להעיד זיהום או סיום הריון לא מלא, ולכן חשוב להיות במעקב בשבועות שלאחר ההפלה. כמו כן, חשוב לבצע הפלה אצל גורמים מוסמכים בלבד שיספקו לך את הטיפול הטוב ביותר על מנת שההפלה תעבור בצורה אופטימאלית וכדי שתוכלי לחזור לשגרה מלאה ובריאה.

אולי גם יעניין אותך

גרידה מול הפלה בכדורים

ההחלטה לעבור הפלה יזומה לסיום מוקדם של הריון היא החלטה שאלפי נשים עושות מדי יום בישראל. כדי לבצע את ההליך באופן בטוח, את יכולה לבחור בין שתי שיטות לביצוע הפסקת הריון מוקדמת – הפלה באמצעות כדורים והפלה באמצעות גרידה, והמידע מטה יעזור לך להחליט איזו מהשיטות מתאימה לך יותר, מבחינה גופנית וגם נפשית.

למאמר המלא

מהם הסיכונים בהפלה?

הפסקת הריון יזומה, בין שהיא נובעת מהחלטה רצונית או מסיבות רפואיות, מאפשרת לנשים ברחבי הארץ לעבור הליך שמבוקר על ידי רופא. אולם, כאשר עוברים הפלה, ישנם סיכונים שחשוב להכיר כדי להיות מוכנים לתוצאות ההליך וההשלכות הגופניות שלו

למאמר המלא
דילוג לתוכן