אמצעי מניעה – מה עליכם לדעת על אמצעי המניעה השונים?

בעשרות השנים האחרונות היו פיתוחים משמעותיים בתחום של אמצעי המניעה, וכיום יש בשוק מספר מוצרים שניתן להשתמש בהם כדי למנוע הריון. כדי לעשות סדר בדברים, הגיע הזמן להכיר את אמצעי המניעה הפופולריים ביותר שיכולים להגן עליכם מהריון לא רצוי וגלו כיצד בדיוק הם עושים זאת.

1. קונדומים – אמצעי המניעה הוותיק ביותר שעבר גלגולים רבים במהלך השנים. כיום הקונדומים הפופולריים ביותר מורכבים מלטקס שמהווה מחיצה שמונעת פליטה של זירעונים אל צוואר הרחם. חלק מהקונדומים כוללים ציפוי קוטל זרע שמהווה שכבת הגנה נוספת עבור שני הצדדים. יעילותם של קונדומים עולה על 95%, ולמרות קיומם של אמצעי מניעה רבים, הם מהווים את הפריט היחיד שמונע לא רק הריון אלא גם מחלות מין.

יעילותם של קונדומים היא מיטבית כאשר עוטים אותם בצורה נכונה, ולכן חשוב להקפיד על הוראות היצרן בעת קיום יחסי מין עם קונדום.

2. גלולות – גלולות למניעת הריון מכילות הורמונים שמשנים את ריכוז ההורמונים הטבעי שלך, בעיקר פרוגסטרון ואסטרוגן. השינוי ההורמונלי שגלולות גורמות לו מדכא ביוץ ובכך מונע הריון. היעילות של גלולות עומדת על 98%, אך רק אם נוטלים אותן בצורה נכונה, כלומר במינון הנכון ובאותה שעה בכל יום. 

לגלולות יש מספר תופעות לוואי הכוללות רגישות בשדיים, כאבי ראש, ולעתים אף בחילות. במקרים מסוימים גלולות עוזרות להפחית את כאבי המחזור ואפילו מסייעות בניקוי העור ומניעת פצעונים.

3. טבעת הורמונלית – טבעת היא אמצעי מניעה נוסף שפעילותו נגרמת על ידי וויסות הורמוני הפרוגסטרון והאסטרוגן. השימוש בטבעת מתבצע על ידי החדרה שלה לנרתיק אחת לחודש, מה שמביא לשחרור הורמונים ועיכוב של תהליך הביוץ.

יעילות הטבעת עומדת על 91%, ובדומה לגלולות, יש לה תופעות לוואי הכוללות כאבי ראש. מלבד זאת, חלק מהנשים מדווחות על דימום קל בחודשים הראשונים לשימוש בטבעת, אך במרבית המקרים התופעה הזו חולפת כאשר הגוף מתרגל לאמצעי המניעה. 

4. התקן תוך רחמי הורמונלי/לא הורמונלי – אמצעי מניעה פופולרי בקרב נשים לאחר הריון. ההתקן הוא בצורת האות T והוא מוחדר לרחם על ידי רופא נשים כאשר מטרתו היא למנוע השרשה של ביצית מופרית בדופן הרחם, וכן הגעה של הזרע לביציות. כיום ישנם שני סוגי התקנים והם:

  • התקן לא הורמונלי: התקן נחושת המשחרר יוני נחושת שמשבשים את הרכב הנוזל באזור הרחם ובכך מפריעים לפעילותם של זרעים.
  • התקן הורמונלי: התקן שמשחרר כמות קטנה של הורמונים מדי יום הגורמים להקטנה של רירית הרחם ומעבים את ריר צוואר הרחם, מה שמפריע לפעילות של זירעונים ומונע שחרור ביצית. 

שני סוגי ההתקנים הללו ניתנים להתקנה למשך מספר שנים בהתאם לסוג ההתקן והחברה המייצרת אותו, כך שניתן להתקין את אמצעי המניעה הזה לשלוש עד עשר שנים, ויעילותם עומדת על למעלה מ-99%.

5. מדבקה למניעת הריון – אמצעי מניעה הורמונלי נוסף בדמות מדבקה שמדביקים על העור. המדבקה מספיגה הורמונים למחזור הדם, מה שגורם לוויסותם ולמניעת ביוץ, ויש להחליף אותה אחת לשבוע כאשר יעילותה של המדבקה היא 98%, אם משתמשים בה נכון.

כיום ישנם מספר אמצעי מניעה שרובם מכוונים לשוק הנשי. כדי לבחור את האמצעי המתאים לך ביותר, חשוב שתפני אל רופא נשים שיבצע בדיקות דם וייקח בחשבון גורמים חשובים, כמו מצב בריאותי, משקל, הריונות קודמים, וגורמים נוספים שיאפשרו לך לקבל את אמצעי המניעה הטוב ביותר עבורך. מכאן, הדברים תלויים בך ובבן זוגך; שימוש נכון באמצעי מניעה יגביר את יעילותם וימזער את תופעות הלוואי, וכמובן – ייתן לך את השקט הנפשי שאמצעי מניעה אמורים להביא.

אולי גם יעניין אותך

גרידה מול הפלה בכדורים

ההחלטה לעבור הפלה יזומה לסיום מוקדם של הריון היא החלטה שאלפי נשים עושות מדי יום בישראל. כדי לבצע את ההליך באופן בטוח, את יכולה לבחור בין שתי שיטות לביצוע הפסקת הריון מוקדמת – הפלה באמצעות כדורים והפלה באמצעות גרידה, והמידע מטה יעזור לך להחליט איזו מהשיטות מתאימה לך יותר, מבחינה גופנית וגם נפשית.

למאמר המלא

מהם הסיכונים בהפלה?

הפסקת הריון יזומה, בין שהיא נובעת מהחלטה רצונית או מסיבות רפואיות, מאפשרת לנשים ברחבי הארץ לעבור הליך שמבוקר על ידי רופא. אולם, כאשר עוברים הפלה, ישנם סיכונים שחשוב להכיר כדי להיות מוכנים לתוצאות ההליך וההשלכות הגופניות שלו

למאמר המלא
דילוג לתוכן