הפסקת הריון מוקדמת בכדורים

ההחלטה על ביצוע הפלה בשל סיבות רפואיות או כתוצאה משיקולים אישיים היא מעולם לא פשוטה. אולם, ההתפתחות של רפואת נשים וההבנה של מנגנוני ההיריון לעומק אפשרה להפוך את התהליך לפשוט הרבה יותר לעומת העבר. כיום ניתן לבצע הפסקת הריון יזומה לא פולשנית עם כדורים מיוחדים שממזערים את הסיכונים שבהפלה, ואלו הפרטים החשובים שעלייך לדעת לפני נטילת הכדורים.

מתי ניתן לבצע הפסקת הריון מוקדמת בכדורים?

הפסקת הריון מוקדמת בכדורים מתבצעת 63 ימים לאחר ממועד הווסת האחרונה, כלומר תוך 9 שבועות ממועד הווסת האחרון. נשים רבות בוחרות בהפסקת הריון מוקדמת בכדורים מפני שמדובר בהליך שאינו פולשני, מה שמקטין באופן משמעותי את הסיכון לפגיעה או זיהומים ברחם.

הפסקת הריון מוקדמת בכדורים: כיצד היא מתבצעת?

הפסקת הריון באמצעות כדורים מתבצעת באמצעות נטילה של שני כדורים בטווח של 48-72 שעות. הכדורים הם:

מפיגין (Mifepristone) – הכדור הראשון בתהליך של הפסקת הריון יזומה הוא המפיגין אשר עוצר את המשך ההיריון באמצעות חסימת הורמון הפרוגסטרון שנוצר בגוף במהלך ההיריון. בשלב הראשון של הפסקת ההיריון נוטלים שלושה כדורי מפיגין שגורמים לניתוק של שק ההיריון מרירית הרחם, כשהתוצאה היא הפסקת התפתחות ההיריון.

ציטוטק (Misoprostol) – הכדור השני שיש ליטול בהפסקת הריון מוקדמת עם כדורים הוא הציטוטק. הכדורים הללו גורמים לכיווץ הרחם ופליטת התוכן ההריוני כשעתיים לאחר הנטילה. ציטוטק מביא להפסקת הריון ליציאה של תוכן הרחם באופן שמזכיר את המחזור החודשי, כלומר לאחר נטילתו, יתרחש דימום במשך מספר ימים.

אילו תופעות לוואי קיימות בהפסקת הריון מוקדמת בכדורים?

ראשית כל, חשוב להבהיר שנטילת כדורים להפסקת הריון מוקדמת צריכה להתבצע לאחר בדיקת אולטרסאונד אצל רופא והסבר על התהליך. בעת נטילת הכדורים לאחר ההיריון וגם לאחר מכן את יכולה לצפות למספר תופעות לוואי שחשוב להיות מוכנים אליהן:

תופעות לוואי של מפיגין – ישנן נשים שחוות מבחילות והקאות לאחר נטילה של מפיגין. בהריונות צעירים יכול להתרחש גם דימום, עוד לפני הנטילה של הכדור השני. 

תופעות לוואי של ציטוטק – מטרתו של הכדור היא לגרום להתכווצויות ודימום שמובילים להפסקת ההיריון. כאמור, הדימום יתחיל לא יותר משעתיים לאחר נטילת הציטוטק והוא יכול להימשך במשך מספר ימים. ההתכווצויות עלולות לגרום לכאבים, ולכן נשים מסוימים נוטלות משככות כאבים יחד עם הציטוטק או לאחר מכן.

כדי לסיים את ההיריון באופן תקין, חשוב ליטול את שני סוגי הכדורים להפסקת הריון בזמן הנכון ובמינון הנכון. לאחר נטילת הציטוטק, מומלץ שיהיה בחברתך אדם נוסף שיוכל ללוות אותך לביתך ולהיות איתך במקרה הצורך.

לאחר הנטילה של שני הכדורים הללו מגיע שלב שלישי וחשוב לא פחות – בדיקה אצל הרופא. הבדיקה תתבצע כשבועיים עד חודש לאחר הפסקת ההיריון, ומטרתה היא לוודא שהרחם נקי ושההיריון הסתיים באופן מוחלט.

אם במהלך הימים שלאחר הפסקת ההיריון תחווי תופעות לוואי שאינן נפוצות, כמו חום, דימום שאורך יותר משבוע ואינו מפסיק, או כאבים עזים, חשוב ליצור קשר עם הרופא המטפל כדי לוודא שהכול תקין.

הפסקת הריון מוקדמת בכדורים היא בטוחה ופשוטה, אך כדי לעבור את ההליך באופן תקין, חשוב שתיוועצי עם רופא ותהיי במעקב. במקרים בהם יש לך בעיות רקע רפואיות, חשוב ליידע את הרופא כדי לוודא התאמה להליך.

אולי גם יעניין אותך

גרידה מול הפלה בכדורים

ההחלטה לעבור הפלה יזומה לסיום מוקדם של הריון היא החלטה שאלפי נשים עושות מדי יום בישראל. כדי לבצע את ההליך באופן בטוח, את יכולה לבחור בין שתי שיטות לביצוע הפסקת הריון מוקדמת – הפלה באמצעות כדורים והפלה באמצעות גרידה, והמידע מטה יעזור לך להחליט איזו מהשיטות מתאימה לך יותר, מבחינה גופנית וגם נפשית.

למאמר המלא

מהם הסיכונים בהפלה?

הפסקת הריון יזומה, בין שהיא נובעת מהחלטה רצונית או מסיבות רפואיות, מאפשרת לנשים ברחבי הארץ לעבור הליך שמבוקר על ידי רופא. אולם, כאשר עוברים הפלה, ישנם סיכונים שחשוב להכיר כדי להיות מוכנים לתוצאות ההליך וההשלכות הגופניות שלו

למאמר המלא
דילוג לתוכן